ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΗ ( ΕΝΔΟΔΟΝΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ)

Ενδοδοντική θεραπεία ή απονεύρωση είναι η θεραπεία του εσωτερικού τμήματος του δοντιού (δηλαδή του πολφού)

Η απονεύρωση χρειάζεται όταν ο πολφός (δηλαδή η αιματική και η νευρική λειτουργία) του δοντιού έχει φλεγμονή ή έχει μολυνθεί λόγω τερηδόνας ή τραυματισμού. Βέβαια μπορεί στα αρχικά στάδια της φλεγμονής να μην νιώθετε πόνο. Σε κάποιες περιπτώσεις το δόντι σκουραίνει λόγω της νέκρωσης του νεύρου και έτσι χρειάζεται απονεύρωση.

Η απονεύρωση δεν είναι επιλογή. Είναι αναγκαία όταν το νεύρο νεκρωθεί έστω και αν παροδικά δεν πονεί. Η παραμέληση με την πάροδο του χρόνου πιθανότατα  να οδηγήσει σε μια άσχημη εμπειρία.

Η φλεγμονή της πολφικής κοιλότητας αν αφεθεί αθεράπευτη, σταδιακά θα οδηγήσει σε απόστημα, δηλαδή μια φλεγμένουσα περιοχή στο ακρορίζιο γεμάτη πύο που μπορεί να προκαλέσει πρήξιμο των πέριξ ιστών. Τα συμπτώματα ποικίλουν από αμβλύ πόνο σε οξύ πόνο, ενώ το δόντι γίνεται ευαίσθητο κατά τη μάσηση.

Αν και πάλι δεν θεραπευτεί τότε η φλεγμονή απλώνεται γύρω από το δόντι με πιθανότητα ανάγκης εξαγωγής του ή ακόμη μπορεί να δημιουργήσει ακροριζική κύστη που απαιτεί χειρουργική αντιμετώπιση (ακροριζεκτομή) μαζί με τη απονεύρωση.

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Ο σκοπός της θεραπείας είναι η αφαίρεση όλης της φλεγμονής και του πολφού από το ριζικό σωλήνα. Μετά ο σωλήνας καθαρίζεται και κλείνεται ερμητικά για αποφυγή επιμόλυνσης.

Η απονεύρωση είναι μια χρονοβόρα και λεπτομερειακή εργασία. Στις πλείστες περιπτώσεις γίνεται σε δυο (σπάνια τρεις) επισκέψεις στον οδοντίατρο.

Στο πρώτο ραντεβού γίνεται ακτινογραφία του δοντιού και τοπική αναισθησία. Ακολούθως διανοίγεται το δόντι και αφαιρείται ο φλεγμένων πολφός. Όποιο απόστημα υπάρχει παροχετεύεται. Μετά ο ριζικός σωλήνας καθαρίζεται και σχηματοποιείται για να είναι έτοιμος για κλείσιμο. Τοποθετείται ένα ειδικό φάρμακο, προσωρινό σφράγισμα και το δόντι αφήνεται να αναρρώσει.

Στο δεύτερο ραντεβού το δόντι ανοίγεται και επανεγχέται ώστε όλη η φλεγμονή να έχει απομακρυνθεί. Ακολούθως ο ριζικός σωλήνας γεμίζει με μόνιμο εμφρακτικό υλικό (συνήθως γουταπέρκα) και σκληρό προσωρινό σφράγισμα. Η τελική αποκατάσταση του δοντιού γίνεται αργότερα ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ατόμου.

Υπάρχουν διάφορες θεραπείες για να αποκατασταθεί η φυσική εμφάνιση του αποκομμένου δοντιού.

Σφράγισμα                          Σφράγισμα με άξονα                      Στεφανή

ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΗ Ή ΕΞΑΓΩΓΗ;

Όταν το νεύρο καταστραφεί το δόντι μπορεί να θεραπευτεί. Αν και μερικοί προτιμούν την εξαγωγή από την απονεύρωση, είναι καλύτερα να έχουμε όσο το δυνατό περισσότερα φυσικά δόντια στο στόμα.

Τα περισσότερα δόντια μπορούν θα θεραπευτούν. Σπάνια ένα δόντι πρέπει να γίνει εξαγωγή γιατί οι ριζικοί σωλήνες δεν είναι προσπελάσιμοι,  η ρίζα έχει υποστεί κάταγμα, το περιβάλλον οστό δεν είναι αρκετό για να στηρίξει το δόντι ή όταν το δόντι δεν μπορεί να αποκατασταθεί με σφράγισμα ή στεφάνι.

Με τις σύγχρονες ενδοδοντικές θεραπείες είναι δυνατό να διορθώνονται ακόμα και δόντια που πριν από λίγο καιρό ήταν χαμένα.  Η ενδοδοντική χειρουργική μπορεί να σώσει το δόντι ακόμη και με απώλεια κάποιας ρίζας του.